Spellbound











pictured by Hiromi Tsuha


Spellbound, 2017, 1,016 colouring pencils and acrylic paint, W 16 x L 24.5 x H 53.5 cm.
มนตร์ ๒๕๖๐ ดินสอสีจำนวน ๑,๐๑๖ แท่ง สีอะคริลิค ขนาด กว้าง ๑๖ x ยาว ๒๔.๕ x สูง ๕๓.๕ ซม.

Concept: Following the exhibition theme "Mysticism and Insecurity", the process of making this work just began on the way to London. I placed myself, a curator and a co-curator in an insecure or 'not knowing' states of mind. All of us had to deal with the uncertainty not knowing what kind of work I could created on site within one week, as well as could I manage a project from start to finish on time. My idea started at the airport, sharp objects were banned from aircraft; these prohibited items motivated me to make an unsafe object. Colouring pencils were painted black to emphasize on their sharp points and resemble a point weapon. The stacks of pencils are balanced on top of each other, without any inner structure. When the sculpture is touched, its will fall. There is no CCTV camera in the location where the work is presented. Therefore, the work is in a risky situation and the gallery is feeling 'insecure" and anxious that someone (viewer) may touch and destroy this sculpture. The sculpture has its own destiny.

แนวคิด จากแนวคิดของนิทรรศการ "ความลึกลับและความไม่มั่นคง" ทำให้กระบวนการทำงานถูกเริ่มต้นขึ้นเมื่อออกเดินทางไปลอนดอน เป็นการสร้างความไม่มั่นคงให้เกิดขึ้นในจิตใจของทั้งศิลปินและภัณฑารักษ์ ซึ่งต่างไม่รู้ว่าผลงานที่จะสร้างขึ้นภายในช่วงเวลาสั้นๆหนึ่งอาทิตย์จะมีรูปร่างหน้าตาเป็นอย่างไร จะเสร็จทันแสดงงานหรือไม่ ที่สนามบินมีด่านตรวจป้องกันมิให้ผู้โดยสารนำวัตถุแหลมคมขึ้นเครื่องบิน ซึ่งสร้างแรงบันดาลใจในการคิดประดิษฐ์วัตถุอันตราย ดินสอสีถูกทาให้เป็นสีดำเพื่อเน้นปลายดินสอที่แหลมคมและดูคล้ายกับอาวุธปลายแหลม กองดินสอแต่ละกองถูกตั้งซ้อนกันขึ้นไปโดยไม่มีแกนกลางหรือโครงสร้างภายในที่ค้ำหรือรับน้ำหนัก ถ้ามีใครจับผลงาน กองดินสอจะล้มลงมาทันที ผลงานมีโชคชะตาเป็นของมันเอง เพราะในพื้นที่ที่แสดงงานไม่มีกล้องวงจรปิด ทำให้งานชิ้นนี้อยู่ในสภาวะที่เสี่ยงต่อการเสียหาย สร้างความไม่สบายใจให้กับทางแกลลอรี่ที่จะต้องเฝ้าระวังไม่ให้คนดูจับต้องผลงานที่จัดแสดง